Wednesday, December 3, 2008

BErNilaiNyE 10SEn itu...


Sungguh bernilai 10 sen tu kan... Ari ni hrga minyak start trun lg buat kali ke 3 (klu x silap la) semenjak raye tempohari.. Kali ni turun petrol jenis Petrol RON97 : RM 2.00 kepada RM 1.90 seliter; Petrol RON92 : RM 1.90 kepada RM 1.80 seliter.. Ringan sikit beban kan...

Walaupn 10sen, besar sungguh maknanye bg aku..teringat aku mase sekolah dulu.. ni kire psal duit blnje sekolh la ni..hehehe.. Mak bpak aku dulu mcm dah ttapkn rate duit blnje kt org adk bradik.. coz nk same adil kan..bgus sungguh pndktan tu... Nk tau rate dia, tgk lat bwh ni...

Darjah 1-3; Sek Keb= 30sen + Bekal, Sek Agama= 20sen

Darjah 4-6; Sek Keb= 50sen + Bekal, Sek Agama= 30sen

Tingkatan 1-5; RM 1

Tingkatan 6; RM10 seminggu

Skrg ni ade ke lg bdk2 dpt rate ni?? mungkin tidak kot... skrg ni, aku tgk ank sdara aku, RM1.50 seharai (Sek Keb + Sek Agama)...klu sek agama lg la snang...mintak je kat Ummi dia...mklumlah, Ummi diaorg ni ngajar kat c2.. Tp xpelahkn, rezeki utk ank2 tu sntiasa ada.. mak bpk aku dr kecik dah ajar ktorg smua erti berjimat crmat.. bkn x mmpu, tp sntiasa b'ingat... N hsilnye, aku skrg ni yg mmg suke b'jmat crmat.. hidup dlm ksdrhanaan...ada rzki lbih, blh bli lbih.. N yg pnting sntiase bersyukur...

13 comments:

WaNabE said...

btul 2..kte kna banteras kenaikan hrga brg..

Aidy Shahiezad said...

5 hengget la sehari blanje budak skola skrg nie...

Are-Um said...

Ye ke??
setakat ni aku xde jmpe lg la..
Tp, bdk skrg ni pkai HPone...tp, t.up mak bpak yg support...

capix said...

nak banteras cane bro...

kang kena sekat barg cane...

kang ko da taleh isap rokok.

aku dah benti beli n isap...

hahaha

WaNabE said...

hahaha..yeke bro..klu btul cayala..

Are-Um said...

Wan, ape kate ko ikut la pndektn yg capix ni amik..
tn2 'bajet tikwal"
hehe

WaNabE said...

hahaha..xpe..ckup je..bjet pn still tkwal lg..

Are-Um said...

Yela kan..claim pn bnyak kn.. ape ade halnye kn...

Aidy Shahiezad said...

ye ke bajet ko still terkawal lg wan ??
kalo camtue, bole la minta blanje transporter 3 lak next week... huhuhu...

WaNabE said...

ala, aku klu bli skotak 14btg 2 than la 2 3 hari..

Are-Um said...

Sekotak 2 hari, seminggu kire lbh krg 3 kotak... 1 kotak RM5 (rase mahal lg)..seminggu 3x5 = RM15

Ok Addy, klu si wan ni berenti rokok, blh je dia ni belanja tgk wyng... RM15x4minggu = RM60..siap blh blnje mkn lg...;P

WaNabE said...

siot tul..2 yg die pkr..hehehe...

Aidy Shahiezad said...

bole ke dia berenti merokok ??
atau bole ke dia jadi cam aku yg merokok tp cm 2 batang rokok je sebulan... pkir2kan...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...